Webbdesignbranschen förändras snabbt. Det innebär att designers måste vara flexibla och anpassa sig till nya trender. För att förbli konkurrenskraftiga måste designers hålla sig uppdaterade med de senaste webbdesignfakta och utbilda sina kunder om dem.
Vi har samlat intressanta webbdesignfakta för webbdesigners som kan komma till nytta under ditt nästa kundprojekt. Dessa fakta kan helt enkelt användas som intressanta webbdesignfakta, i allmänhet, för att dela och hjälpa till att motivera ditt värde för din nästa kund eller så kanske du till och med lär dig något nytt att implementera!
Det är svårt att tro att internet inte har funnits för evigt eftersom det är en så stor del av alla våra liv nu. Webbdesignbranschen har utvecklats snabbt sedan internet skapades och fortsätter att göra det.
Webbdesign är en ständigt utvecklande bransch som måste hänga med i teknikens förändringar för att förbli relevant men här är några webbdesignfakta från början av det hela.
Ethan Marcotte introducerade responsiv design för första gången 2010. Målet med responsiv webbdesign är att skapa en webbplats som kan nås från vilken enhet som helst. En responsiv webbplats kommer att ha kolumner och rader som skalas för att passa visningsstorleken, vilket gör det enkelt för dig att läsa innehållet utan att zooma in eller ut.
Den första webbplatsen byggdes av Tim Berners-Lee 1991. Han ville skapa ett sätt för forskare att kommunicera med varandra.
CSS (Cascading Style Sheets) tillät först webbdesigners att utforma element på en webbsida och tillät även webbutvecklare att skapa anpassade layouter när den först introducerades 1994.
Nu låter CSS dig styra typsnitt, färger, mellanrum och mer.
En bra användarupplevelse på din webbplats är mycket viktig och gör att människor kan hitta det de behöver på din webbplats utan att bli frustrerade. För att skapa en positiv användarupplevelse är det avgörande att du vet ett och annat om dina användare.
Den genomsnittliga smartphoneanvändaren kommer att kontrollera sin enhet upp till 150 gånger per dag, vilket har fortsatt att öka stadigt över tiden. Det är tydligt att vårt beroende av våra smartphones bara har ökat.
Antalet internetanvändare över hela världen ökar ständigt. I januari 2021 fanns det 4,66 miljarder aktiva internetanvändare världen över och vi förväntar oss att detta antal kommer att öka ännu mer.
Människans uppmärksamhetsspann har minskat från 12 sekunder till 8 sekunder under de senaste 3 åren. Med en genomsnittlig uppmärksamhetstid på endast 8 sekunder är det viktigt att fånga dina användares uppmärksamhet snabbt med dina webbdesignval.
Webbdesign är viktigt eftersom det påverkar hur din publik uppfattar ditt varumärke.
Intrycket du gör på dem kan antingen få dem att stanna kvar på din sida och lära sig om ditt företag eller lämna din sida och vända sig till en konkurrent.
En bra webbdesign hjälper dig att behålla dina leads på din sida.
Besökare kommer nästan omedelbart att bedöma din webbplats och inte lita på dåligt designade eller inaktuella webbplatser. När din webbplats inte är visuellt tilltalande kommer det att påverka ditt företags trovärdighet.
Att presentera ditt företag på ett professionellt och väldesignat sätt kan hjälpa dig att attrahera fler kunder och öka försäljningen.
Även om det finns många anledningar till varför vissa småföretagare inte har webbplatser, är de vanligtvis omedvetna om hur mycket deras kunder vill att de ska ha en.
Om din webbplats ser föga tilltalande eller föråldrad ut kommer din publik omedelbart att få ett negativt intryck av ditt företag. Du kommer att gå miste om potentiella kunder eftersom de lämnar din sida för en konkurrents sida.
38% av människor kommer att sluta engagera sig med en webbplats om innehållet eller layouten är oattraktiv. Studier visar att den genomsnittliga webbplatsbesökaren bara spenderar några sekunder på en viss webbplats. Det är därför det är viktigt att tillhandahålla en attraktiv layout för att hålla dem engagerade.
Du vill att din webbplats ska bidra till att tillhandahålla en lösning för din användare och möjligheten för användaren att hitta den lösningen snabbt och enkelt kommer att hjälpa till att avgöra om de kommer att stanna på din webbplats eller inte.
Visuell design, såsom grafik, ikoner, färger och bilder är nyckeln, tillsammans med hur innehållet är organiserat på webbplatsen för att hålla dem engagerade längre.
Det är ingen hemlighet att integrering av visuella element, som bilder av hög kvalitet, kan bidra till att förbättra engagemanget. Besökare älskar interaktionen mellan bilder och videor på webbplatser, men om du ska lägga till media på din webbplats bör du också överväga laddningstider.
Stora bild- och videofiler kan dramatiskt sakta ner laddningstiden för din webbplats. Människor förväntar sig att webbsidor ska laddas snabbt och om de väntar för länge kommer de att lämna.
För att påskynda webbplatsen bör webbdesigners använda bilder och videor som är optimerade för webbplatser. Prova att komprimera bilder och minska filstorlekarna samt använda HTML5 för att se till att din webbplats laddas så snabbt som möjligt.
Navigering är en viktig del av en användares upplevelse och därför en viktig del av webbdesign. Användare kommer att överge en webbplats om de kämpar för att hitta runt.
Navigering är också avgörande för SEO. Det betyder att om du inte har välstrukturerad navigering så kommer sökmotorer inte att kunna hitta ditt innehåll lika lätt.
Användare spenderar mer tid på blogginlägg än den genomsnittliga tiden på 54 sekunder på andra sidor. Det betyder att du måste fokusera på att få användare att klicka sig vidare för att läsa din blogg. För att få dem att klicka måste du se till att informationen de vill ha visas väl och lovar värde.
Exit popup-fönster är ett bra sätt att uppmuntra dina besökare att stanna och ett bra sätt att öka försäljningen. Faktum är att exit-popup-fönster vanligtvis omvandlar ytterligare 2 till 4 % av dina webbplatsbesökare.
Din navigeringsmeny måste vara tydlig och kunna hjälpa nya besökare att hitta vart de vill. En förvirrande navigeringsmeny kan vara frustrerande och få besökare att lämna.